Naverhulen

Naverhulen

Vil du med på et besøg i Naverhulen, og høre den spændende beretning og orientering om Naverbevægelsen, klubben og hulen.

Første verdenskrig var færdig, og mange håndværkere vendte hjem efter, at have arbejdet i fremmede lande sydpå.

Naverhulen er det populære navn for Navergaarden i Sct. Annagade 21, Helsingør.

Det siges, at være en af de flotteste Naverhuler i Europa, hulen er fyldt med spændene ting, hjembragt fra fremmede lande af naverne.

Ejendommen er hjemsted og værneting for Klub for berejste Haandværkere i Helsingør (Naverne),
der blev stiftet den 15 marts 1919 ved et møde i Arbejdernes Forsamlingshus i Søstræde,
(det såkaldte Bechs hotel) og ved senere stiftende generalforsamling i ”Hotel du nord” i Stengade.

Onsdag den 20 april klokken 11.00

Sct. Annagade 21, 3000 Helsingør

Ca. 2 ½ time

Medlem 150kr.
Gæster 200kr.

Der følger 2 'håndmadder' med i prisen
Drikkevare kan købes for 10kr / genstand

Hurtigst muligt, og senest 24. marts, vi ved godt at det er med kort varsel.
Der er rift om billetterne!

Ved tilmelding og senest 24. marts - til foreningens konto 9570 13270597 eller på MobilePay til 29 91 41 48. Husk at notere hvilket arrangement i betaler til, på overførslen.

Naver er en forkortelse for skandinaver, som bruges om håndværkere fra Skandinavien, der drager på valsen.

En naver drager rundt i Europa og laver forefaldende arbejde inden for sit fag.

Især i 1800-tallet og 1900-tallet rejste håndværkersvende ud for for at dygtiggøre sig. Traditionelt var mestre inden for faget i andre lande forpligtet til at tilbyde arbejde eller et måltid mad til naveren. Der findes regler og traditioner for navere på valsen, blandt andet må en naver kun opholde sig samme sted i seks måneder.

Navertraditionen findes stadig, især inden for tømrerfaget i Tyskland og Schweiz.