Dannerhuset

DANNERHUSET 2

Vi prøver igen da den tidligere planlagte Dannerhuset blev aflyst grundet C19.

• 1, Før besøget spiser vi i Pintxos
  • 2. Denne tur er kun for foreningens kvindelige medlemmer
  • 3, Husk at medbring foto ID

I 1873 besluttede Grevinde Danner, enke efter Frederik den 7.
At stifte en fond og opføre et hus for "Trængende Fruentimmere".
Huset fungerede sådan i mere end 100 år, men så slap pengene op, og huset blev solgt.

De nye ejere ønskede at rive bygningen ned, og bygge et kontorhus i stedet, men det nåede aldrig at ske.

Den 2. november 1979 besatte 300 kvinder huset og købte det tilbage som 'kvindehus'.
Siden 1980 er huset som kvinde og krisecenter båret af stærke frivillige kræfter.

Danner er i dag en privat organisation, der arbejder nationalt og internationalt for at stoppe vold mod kvinder og børn i nære relationer.

Tirsdag 26. april kl 17:30

MED TOGET
Helsingør station 14.48 (vi mødes i sidste togvogn)
Humlebæk 14.58

HVOR
Dannerhuset
Nansensgade 1
1366 København K

ARRANGEMENTETS VARIGHED
ca. 4 timer.

120kr per person. Der er desværre ikke mulighed for at gæster kan deltage.
Mad og drikke er for egen pris.

Senest 10. april.

Senest ved tilmelding
På foreningens konto 9570 13270597 eller MobilePay til 29 91 41 48. Husk at notere hvilket arrangement i betaler til, på overførslen.

Dannerhuset er bygningen der rummer organisationen Danner, tidligere kendt som Grevinde Danner Stiftelsen.[1] Huset blev oprindeligt opført som Frederik VII's Stiftelse for fattige Fruentimmer af Arbejdsklassen.
    Danner er i dag en privat organisation, der arbejder nationalt og internationalt for at stoppe vold mod kvinder og børn. Organisationens fredede bygning i Nansensgade i København indeholder; et krisecenter for voldsramte kvinder og deres børn, et videncenter og projektafdeling og et ledelsessekretariat, der dokumenterer og formidler viden og fakta om vold i nære relationer.

Danner har 40 fastansatte og cirka 200 frivillige med Lisbeth Jessen som direktør.
    Danner er et af landets ældste og største rådgivnings- og krisecenter for voldsramte kvinder og børn. Krisecentret modtager årligt mere end 2.500 henvendelser fra voldsramte kvinder. Krisecentret har plads til 18 kvinder og 18 børn. De bor i huset, i en kortere eller længere periode. Danner huser ca. 60 børn om året. Danner er en professionel moderne organisation som har til opgave at sikre at kvinder og børn kan leve et liv uden vold og overgreb. Alle husets aktiviteter udspringer af dette fælles mål.

Danners ambassadører er Mikkel Kessler.