Julefrokost 2019

JULELFROKOST 19

Kære medlem, så er tiden kommet til at sende invitationer ud til årets traditionelle julefrokost.

I år har vi bestilt en spillemand der vil underholde os med med harmonika, sang og dans.
Desuden vil arrangementet omfatte en omgang Amerikansk lotteri med lækre præmier til de heldige!

I vil blive budt på velkomstdrinks kl 13, hvorefter vi sætter os til rette ved det velspækkede julebord.

Menuen vil bestå af følgende

Marinerede sild med løgringe
karrysalat
Røde sild med løgringe
Fiskefilet med remoulade og citron
Ribbensteg med rødkål
Leverpostej med bacon og champion
Frikadeller og Kartoffelsalat
Risalamande med kirsebær sauce
Brød og smør
Plus det løse

Der vil være mulighed for at købe vin, øl, snaps og vand til rimelige priser.

Vi glæder os til at byde jer velkommen til alletiders julefrokost

På glædelig gensyn og med ønske om at mange vil deltage.
På bestyrelsens vegne.
Jørgen, Ingerlise, Hanne, Jette

Lørdag den 7. December kl 13:00

Meulenborg Park 1
3070 Snekkersten

hvor længe kan i holde? 😉

Medlemmer, 250kr.
Drikkevarer er ikke inkl. i prisen.

GÆSTER
Gæster, 350kr.
Drikkevarer er ikke inkl. i prisen.

Senest Lørdag 1. november. Tilmelding er bindende.

Senest lørdag den 1. november til foreningens konto Spar nord 9056 4587042024

Julefrokost eller julebord er i Skandinavien en festlig lejlighed typisk i december måned op til jul, hvor der spises traditionel julemad. Til dette måltid inviteres ofte venner og familiemedlemmer, så man er et større selskab. Julefrokost kan også være en firmafest, oftest afholdt i julemåneden, men nogle gange også i november/januar. De tidligste julefrokoster, der har bevis for, blev holdt fra 1940'erne[1]

Begrebet julefrokost anvendes i Danmark, mens man i Sverige, Norge og Finland anvender julebord (bokmål)/julbord (svensk)

Ligesom juleaften har sine madtraditioner, består julefrokosten af traditionelle retter – koldt smørrebrød, gerne med marineret sild som en hovedingrediens, suppleret af lune retter som flæskesteg, frikadeller, leverpostej, medisterpølse og mørbrad. Hertil føjes drikkevarer som især snaps/akvavit og øl (gerne julebryg). Børn drikker typisk sodavand til julefrokost, de får dog af og til en juleøl.

En julefrokost i forbindelse med arbejdet er en lidt anden konstruktion, hvor man spiser sammen og kommer hinanden mere nær og "drikker dus" mere end på andre tidspunkter af året. Den afholdes normalt i november eller december – før juleaften.

Julefrokoster er nærmest blevet en fast bestanddel på arbejdsmarkedet i mange virksomheder. Julefrokoster har en betydning for det sociale og psykologiske miljø i en virksomhed og nogle kombinerer dem endda med teambuilding i større eller mindre grad.