Selsø slot

SELSØ SLOT

Vil du med til jul på Selsø slot og opleve julen før og efter juletræet kom til Danmark.
Vil du høre om traditioner hos adlen på herregårde og bønderne på godsets jorde, når en af museets dygtige guider inviterer jer indenfor i sale og stuer, der i julens anledning er oplyst af levende lys.

Billetterne til arrangementet indbefatter en omvisning af en varighed på ca. 1 time.
Efterfølgende æbleskiver og gløgg i kælderkøkkenet.
Der opfordres til at tage varmt tøj på, da hovedbygningen er uopvarmet.

Selsø blev bygget i 1570erne af adelsmanden Jakob Ulfeldt som var en af rigest mægtigste mænd og medlem af Rigsrådet.

Mange kender Selsø som 'spøgelsesslottet' og det mest kendte spøgelse på herregården er uden tvivl den hvide dame. Det siges at den hvide dame vandrer hvileløst om på Selsø, i sorg over de forfærdelige ting hun har gjort.

Nogle historier fortæller at hun slog sin mand ihjel og tog sit eget liv.

Slottet ligger i Skibby og det er næsten umuligt at komme dertil med offentlig transport, derfor kører vi i egne biler. Turen derned tager ca. 1 time.

Ved tilmelding skriv da derfor om du har bil og hvor mange der udover dig selv er plads til, så vil vi efterfølgende forsøge at fordele alle deltagere på bedst mulige vis.
Prisen for at køre med er 50,00 kr. til chaufføren.

Lørdag 30. november kl 13:00

Vi opdaterer jer om dette senere da vi forsøger at arrangerer samkørsel til dette arrangement.

For god ordens skyld skrives adressen her
Selsø slot
Selsøvej 30 A
4050 Skibby

ca. 1 timer.

125kr per person. Gæster kan deltage for 200kr plus kørsel 50kr.

Senest 28. september.

Senest ved tilmelding
Husk at oplyse tur samt medlemsnummer ved indbetaling.
Beløbet kan overføres til foreningens bankkonto på 9056 4587042024

Selsø er en herregård ved søen af samme navn beliggende på den sjællandske halvø Hornsherred ved Roskilde Fjord.

Gården nævnes første gang i 1288, da biskop Ingvar af Roskilde ved et brev af 27. juli skænker domprovst Jens Grand sine gårde i Selsø. Gården ligger i Selsø Sogn, Horns Herred, Frederikssund Kommune. Hovedbygningen er opført i 1576 og ombygget i 1728-1734. Selsø / Lindholm godser er på 983,8 hektar. Hovedbygningen har siden 1995 været udskilt fra godset, og drives i dag som museum af en fond.