Helsingør Kirkegård

[acf field="datotid"]

Kirkegårdsvandring

En vandretur påHelsingør kirkegård.

Da Helsingør kirkegård gerne vil være en aktiv del af kulturlivet i Helsingør, er der mulighed for en guidet rundtur på kirkegården.
På turen vil vi komme ind på kirkegårdens seværdigheder, lidt historie samt høre mere om de planter og træer der gror på kirkegården.

Rundviser er forhenværende kirkegårdsleder Kjeld Christiansen.

I Helsingør by, var der fra gammel tid en tradition for begravelser i selve kirkerummene og umiddelbart rundt om de to kirker i
Skt. Olai kirke og Sct. Mariæ kirke.

I Frederik 11` s tid med store byggearbejder på Kronborg kom der mange nye gravpladser og de to kirkegårde i byen blev derfor overfyldte.

I 1805 blev den sidste indendørs begravelse foretaget i Skt. Olai kirke og herefter blev disse indendørs begravelser forbudt.

Søndag den 7 august klokken 14.00

Restaurant Ribhouse Helsingør, derefter følges vi til kirkegårdskontoret Møllebakken 5 - 3000 Helsingør.

Ca. 4 timer

Medlem 50kr.
Gæster 100kr.
( SPAR 50KR BLIV MEDLEM NU )

MAD & DRIKKE
Restaurant Ribhous, for egen regning.

Hurtigst muligt, senest 01.august Der er rift om billetterne!

Senest ved tilmelding - til foreningens konto 9570 13270597 eller på MobilePay til 29 91 41 48. Husk at notere hvilket arrangement i betaler til, på overførslen.

Helsingør Kirkegårds historie går tilbage til 1500-tallet og lå oprindelig uden for Helsingør by. Arealet udgør  nu ca. 7 ha. svarende til ca. 20.000 gravpladser. I dag er dog kun ca. halvdelen af arealet i brug. På en kirkegård der har eksisteret i så mange år har man naturligvis bestræbt sig på at tage vare på bevaringsværdige gravmonumenter frem til i dag. Disse monumenter afspejler, ud over det fine stenhuggerhåndværk, en væsentlig del af Helsingørs historie og forhåbentlig vil disse være af interesse for de kommende generationer. Kirkegården har en parkagtig karakter med mange store gamle bøgetræer - både grønne og røde bøge. De ældste af disse er ca. 250 år gamle. For at sikre at der også i fremtiden findes store træer på kirkegården, plantes der næsten hvert år nye bøge-og egetræer. En tur på kirkegården er ud over en vandring blandt slægt og venner, en botanisk vandring og kirkegården besøges hvert år af mange tusinde mennesker, der nyder dens flotte beliggenhed som en grøn "oase" midt i en travl havneby.