Grevinde Danners lejlighed

Grevinde Danners lejlighed

Deltag i turen til Grevinde Danners lejlighed og se og hør om historien.

Da Frederik den 7. døde i 1863, forlod Grevinden de kongelige slotte og købte en lejlighed i Ny Vestergade,

i dag ejes huset af Dansk Arbejdsgiverforening, der har givet Mag. Art. Bente Hatting Gjelten mulighed for, at vise det frem og fortælle om det gamle hus
og Grevinde Danners livslange kærlighed til teatret.

Hun begyndte som balletbarn og er i høj grad årsag til Folketeatret opståen,
Grevinden fik nogen af tidens kendte kunstnere til at udsmykke vægge og lofter bl.a. Chr. Hilker, Constatin Hansen og P.C. Skovgaard.

Tirsdag den 14 november klokken 14.30

MED TOG
Tog afgang
Vi mødes som sædvanlig i den sidste togvogn.

Porten Ny Vestergade 13
1471 København

Kystbanen, bagerste vogn

Medlem 250kr.
Gæster 325kr.

MAD & DRIKKE
Jacobsen, Kultorvet for egen regning.

Tilmelding senest den 15 oktober

Dannerhuset er bygningen, der rummer organisationen Danner, tidligere kendt som Grevinde Danner Stiftelsen.[1] Huset blev oprindeligt opført som Frederik VII's Stiftelse for fattige Fruentimmer af Arbejderklassen.

Danner er i dag en moderne, professionel, privat organisation, der arbejder nationalt og internationalt for at stoppe vold mod kvinder og børn. Alle organisationens aktiviteter udspringer af det overordnede mål at sikre, at kvinder og børn kan leve et liv uden vold og overgreb.

Organisationens fredede bygning i Nansensgade i København rummer et krisecenter for voldsudsatte kvinder og deres børn; et videnscenter, der dokumenterer og formidler viden om vold i nære relationer, arbejder politisk for at forbedre vilkårene for voldsudsatte og driver en række nationale og internationale projekter; samt en driftsafdeling. Derudover driver Danner det ambulante rådgivningstilbud Sig Det Til Nogen i et konsortium med en række andre krisecentre.

Danner har 50 ansatte og omkring 200 frivillige med Mette Marie Yde som direktør og er et af landets ældste og største rådgivnings- og krisecentre for voldsudsatte kvinder og børn.

Krisecentret modtager årligt mere end 2.500 henvendelser fra voldsramte kvinder. Krisecentret har plads til 18 kvinder og 18 børn og huser ca. 60 kvinder og børn om året. De bor i huset i en kortere eller længere periode.