Det kongelige teater

Det Kongelige teater

Rundvisning på Gamle scene

Kom på opdagelse på det Kongelige Teaters Gamle scene. Oplev den helt særlige stemning, de historiske loftmalerier, svungne engle, og den traditionelle store prismelysekrone i teatersalen. Kom bag scenen hvor sceneteknikken arbejder, og besøg den store skræddersal hvor eventyrlige kostumer til alle teaterets forestillinger bliver til og hvor kun fantasien sætter grænser.

På Gamle scene får du også et kig ind i H.M. Dronning Magrethe 2.s private salon og loge.

Siden 1748 har det Kongelige Teater haft til huse på Kongens Nytorv, bygget som Kongens teater med offentlig adgang for alle byens borgere.
Det første teaterhus var tegnet af hofbygmester Nicolai Eigtved, manden bag Amalienborg palæerne, og det havde plads til ca. 800 tilskuere. Allerede få årtier efter var en ombygning dog nødvendig og den blev gennemført i 1774 af arkitekten C.F.Harsdorff hvorved teatret også fik plads til flere tilskuere.

Efter turen hygger vi os med en frokost i Magasin. Denne betaler man selv.

Tilmelding og betaling straks eller senest 10-10, først til mølle princippet.

Alle covid19 forholdsregler er taget i brug ved rundvisningen, der er håndsprit, højst 25 personer på rundvisningen og man sørger selv for at medbringe mundbind.

søndag den 25. oktober

Tog afgang Helsingør st 09:35
Snekkersten st. 09:38
Espergærde st. 09:41
Humlebæk st. 09:45

Vi mødes i den sidste togvogn

Medlemmer 135kr
Gæster 185kr
Frokost betaler man selv.

( SPAR 50KR BLIV MEDLEM )

senest 10. oktober

Betaling på foreningens konto Spar Nord, 9056 4587042024.
Tilmelding og betaling snarest, dog senest 10. oktober.

Det Kongelige Teater er et dansk teater, der siden 1748 har ligget på Kongens Nytorv i København. Først som kongens og siden hele landets scene. Det var bemærkelsesværdigt at have alle fire kunstarter: skuespiloperaballet og orkester i samme hus.