Roskilde Domkirke

[acf field="datotid"]

Roskilde Domkirke

Kom med på en guidet rundvisning i Roskilde Domkirke.
Nordsjælland Turforening har arrangeret en kompetent rundvisningsguide til at vise os rundt i kirken. Dette betinger dog at vi er mindst 15 tilmeldte deltgere og gerne flere til rundvisningen, så kære medlemmer, TILMELD JER NU og HURTIGST MULIGT.

Vi får en fælles og lærerig oplevelse med en omvisning i Danmarks formodentlig allervigtigste og mest markante kirkebygning.

Vi vil på turen blive klogere på kongegravene og igennem arkitekturens og kirkens historie, hvor vi vil høre gode historier om uret med Skt. Georg og dragen, om helhesten og om kongesøjlen med Peter den store højde på.

Vi får et overblik over de mange danske konger og dronninger, især Magrete 1. Christian 4, og vi kommer på tidsrejse gennem 800 års arkitektur-udvikling, som har sat Domkirken på UNESCOs liste.

Hør om det gyldne alter og bliv klogere på kirkens liv før og efter reformationen,
Og slut af med at nyde det imponerende kirkerum.

Godt ankommet til Roskilde, starter vi med en frokost klokken 12.00 på Restaurant Vivaldi,5 min. Gåafstand til kirken.
Mad er for egen regning.

Søndag den 23. Aprilkl 14:00

Roskilde Domkirke, Domkirkestræde 10, Roskilde

Tog afgang

ARRANGEMENTETS VARRIGHED
Ca. 6timer
Selve rundvisningen 45min

Medlem 125krs.
Gæster 200kr.

MAD & DRIKKE
Restaurant Vivaldi, Stændertorvet 8 Roskilde
For egen regning

Senest 16. april

Hurtigst muligt, ved tvivl - ring til foreningen - betal på foreningens konto 9570 13270597Husk at notere hvilket arrangement i betaler til, på overførslen.
OBS Vi tager ikke imod Mobile pay længere PGA regnskabstekniske krav fra bank.

Roskilde Domkirke er domkirken i Roskilde. Domkirken er blandt de vigtigste kirkebygninger i Danmark og et af de vigtigste monumenter overhovedet på grund af sine enestående arkitektur og som gravkirke for Danmarks kongeslægt. Domkirken er Nordens første gotiske bygningsværk og en af de første teglstenskirker overhovedet opført omkring år 1200, men rummer i dag arkitektoniske stilarter fra en periode på 800 år. Domkirken har været kongefamiliens gravkirke gennem århundreder og rummer 40 kongegrave (37 kendte og 3 tilskrevet). Sammen med kirkens kalkmalerier og kunst fortæller Roskilde Domkirke kongernes, kirkens og Danmarks historie gennem 1000 år. Domkirken blev i 1995 optaget på UNESCOs verdensarvsliste.[1]