Mindelunden

Mindelunden

Hvor har vi glædet os til denne dag, og at vi med de nye lempelser igen kan samles til  spændene og sjove oplevelser.

Tag med på en tur til Mindelunden, Rygvangen.

Parken blev indviet den 5. maj 1950 som minde om de danske modstandsfolk, der faldt under besættelsen 1940-1945.

I dag kan man stadigvæk opleve stedet, hvor de danske modstandsfolk blev henrettet, begravet og efter besættelsen genbegravet. Man kan også se grave, mindesmærker og monumenter for de omkomne modstandsfolk, som aldrig er blevet fundet; dem, som omkom i koncentrationslejre og til søs, samt de soldater, som mistede livet under besættelsen.

Modstandsfolk fra blandt andet Hvidstengruppen og Holger Danske blev henrettet på denne plads.

Alle covid19 forholdsregler er taget i brug ved arrangementet, der er håndsprit, deltager maksimum på 25 personer og man sørger selv for at medbringe mundbind men skulle man glemme det så har vi et ekstra.

Vi tror på, at Det lille Apotek i Hellerup har åbent den dag, så vi kan reservere bord til frokost.

Søndag den 28 marts

Tog afgang
Helsingør 09.55
Snekkersten 09:58
Espergærde 10:02
Humlebæk 10:05

Vi mødes i den sidste vogn

ADRESSE

Ca. 3 timer

Medlemmer 0kr
Gæster 0kr
Turen er gratis men frokost betaler man selv.

senest 12. Marts

Betaling på foreningens konto Spar Nord, 9056 4587042024.

Den 29. august 1943 beslaglagde tyskerne som en del af Operation Safari det militære øvelsesterræn, der hørte til Ryvangen Kaserne [1]. Kasernen blev brugt til indkvartering af tyske soldater, mens øvelsesterrænet tjente som henrettelses- og begravelsesplads for danske modstandsfolk.[1] De dødsdømte som medlemmer af Hvidstengruppen og Holger Danske blev bundet til træpælehenrettet ved skydning og begravet i området.

Først den 5. maj 1945 i forbindelse med befrielsen kom modstandsfolkene til øvelsesterrænet i Ryvangen[2] ,og først da fik offentligheden vished for, hvad der var foregået.[1]