Horserødlejrens museum

Horserødlejrens museum

Horserødlejren blev opført i perioden december 1916, til maj 1917 hvor lejren blev åbnet til internering
Af russiske krigsfanger,og var med sine 90 barakker Danmarks næststørste hospital.

I 1920 blev lejren overtaget af generalkonsul Jens Olsen, som i humanitært henblik brugte lejren til ferieophold
For søndersydske børn.

I 1923 blev Horserød lejren sat på offentlig auktion, hvorved 60 barakker blev solgt til et beløb af ca. 151.000 kr.
Det danske fængselsvæsen overtog Horserødlejren i 1947 for bla.a. tuberkuloseramte mandsfanger.

Vi bliver vist rundt og får fortalt af en tidligere fængselsbetjent, mon ikke han kan fortælle om mange oplevelser som han har haft i de år han har været ansat.

Efter besøget kører vi til Helsingør og spiser frokost hos Rib House, Stengade.
Der kan man med fordel parkere i Bycenteret.

Søndag den 24 oktober, klokken 11:00!

Esrumvej 367, 3000 Helsingør
Vi kører i private biler, husk ved tilmelding at oplys om du er i bil og hvor mange medlemmer du kan have med,
Vi vil så senere kontakte jer om opsamlingssted.

Ca. 1½ time

Medlem 75kr.
Gæster 125kroner.
( SPAR 50KR BLIV MEDLEM )
Frokost betaler man selv

Senest 18. oktober. HUSK ved tilmelding at skriv om i vælger at køre i egen bil, og om i kan tage 1 eller flere medlemmer med som passagerer.

Senest 18. oktober- på foreningens konto 9570 13270597 eller mobile pay på 29 91 41 48
eller på MobilePay til 29 91 41 48. Husk at notere hvilket arrangement i betaler til, på overførslen.

Danmark var under 1. Verdenskrig neutral, men engagerede sig i det humanitære arbejde. På dansk initiativ blev en aftale indgået mellem på den ene side Tyskland og Østrig-Ungarn og på den anden side Rusland om udveksling af syge krigsfanger. I Danmark opførtes til dette formål i 1917 lejre i henholdsvis Horserød og Hald.[1] Det blev besluttet, at Haldlejren skulle huse krigsfanger fra Tyskland og Østrig-Ungarn, mens de russiske skulle interneres i Horserødlejren. Den 1. maj 1917 ankom de første 150 russiske krigsfanger med det tyske hospitalsskib Imperator til Helsingør fra den tyske by Sassnitz. Fra Helsingør blev de stærkt afkræftede krigsfanger transporteret til Horserød med bil.[2] Lejren i Horserød var udstyret til at kunne behandle krigsfangerne, der ofte både led af fysiske såvel som psykiske problemer. Lejren var udover en almindelig medicinsk afdeling også indrettet med en isolationsafdeling for internerede med infektionssygdomme og med en afdeling for tuberkulosepatienter.[3]