Holmgaard værket

Holmgaard værket

Holmgaard værk er Danmarks nye hotspot for kunsthåndværk og tradition, hvor fortiden formidles som inspiration for fremtiden.

I de smukke sydsjællandske omgivelser ved kanten af Holmegaard mose, slår det gamle Holmegaard Glasværk dørene op til en verden af design, håndværk og historie.

Alle sanser sættes i spil, når de udstiller en af Nordens største og vigtigste glassamlinger på mere end 42.000 stykker glas.

Et team af glasmagere i særklasse sørger for røg i skorstenene fra det nye og ultramoderne glasværksted, hvor de i samarbejde med en række gæstekunstnere og designere blæser ideerne til live.

Er der interesse i at opleve Skovtårnet, tager det blot 18 min at fortsætte dertil, efter rundturen på Holmegaard værket!
Adressen er Skovtårnsvej 1, 4683 Rønnede.

Søndag den 26 september
Afgang klokken ca. 9:00, forventet køretid ca. 1½ time

Der aftales løbende afhentningssteder. Husk at meld ind hvis i vil kører i egen bil og kan medtage 1 eller flere medlemer som passagerer. Udgift til brændstof kan i evt. dele med dem i medtager.

Holmgaard Værk
Glasværksvej 55, Fensmark
4684 Holmegaard

Ca. 5 timer

Medlem 135kr. Er du samtidig medlem af ældresagen er prisen kun 115 kroner
Gæster 225kroner.
( SPAR 90KR BLIV MEDLEM )

Senest 12 September. HUSK ved tilmelding at skriv om i vælger at køre i egen bil, og om i kan tage 1 eller flere medlemmer med som passagerer.

Senest 12. september - på foreningens konto 9570 13270597 eller mobile pay på 29 91 41 48
eller på MobilePay til 29 91 41 48. Husk at notere hvilket arrangement i betaler til, på overførslen.

Holmegaard Glasværk A/S, grundlagt 1825, var en virksomhed beliggende ca. ni kilometer nordøst for Næstved ved Holmegårds MoseFensmark, og et af Danmarks ældste glasværker. I 1985 blev det en del af fusionen Royal Copenhagen, dog i 1995 blev emballagedelen solgt fra til Ardagh som nu hedder Ardagh Glass Holmegaard, men kunstdelen gik konkurs i 2008 ved oplevelsescenter under navnet Holmegaard Entertainment. I 2008 blev Holmegaard-mærket overtaget af Rosendahl A/S. I marts 2010 kom den på tvangsauktion. I 2020 er oplevelsescenteret kommet i gang igen med Holmegaard Værk.