Helsingør Rådhus

Helsingør Rådhus

Rundtur ledet af tidligere borgmester i kommunen, Per Tærsbøl.

Helsingørs nuværende Rådhus blev opført fra 1853-1855 af arkitekt Bernhard Seidelin og var noget af et prestigebyggeri.
Det afløste et rådhus som havde op til da., havde fungeret i omkring 300 år.

Bygningen blev opført i historicismens (en stil i arkitekturen, der især blev brugt fra ca. 1830-1890) tidligere periode i nygotik (en stilart der byggede på gotikkens formsprog bla. Parlamentshuset i London) med en ny og dristig anvendelse af formsten, som derfor vakte opsigt i samtiden og ydermere blev banebrydende i dansk arkitekturhistorie.

Rådhuset og arresten hørte tidligere sammen.
Politi og arrest var en kommunal opgave fra de ældste tider og blev først ændret i 1938 med rigspolitiet indførelse.

Forholdene for de indsatte rundt omkring i hele landet var ubeskriveligt kummerlige og rædselsfulde, kolde fugtige kældre, overfyldte rum med flere arrestanter og uden noget så simpelt som eksempelvis en madras til overnatning. Desuden var der ofte en grufuld stank på grund af de ringe sanitære forhold.

Efter rundvisningen spiser vi frokost hos Cafe Kaiser, Stengade 35

Nordsjælland Turforening

onsdag den 16. september kl 12:00

Rådhuset Stengade 59, 3000 Helsingør

Ca. 3 timer

Medlemmer 100kr
Gæster 150kr
Frokost betaler man selv.

( SPAR 50KR BLIV MEDLEM )

senest 1 september

Betaling på foreningens konto Spar Nord, 9056 4587042024.
Tilmelding og betaling senest 1. september.

Helsingør Kommune er en nordsjællandsk kommune i Region Hovedstaden med 62.695 indbyggere (2020)[2], og omfatter ud over den største by Helsingør, byerne Espergærde, Hellebæk/Ålsgårde og Hornbæk. Kommunen har været uforandret siden kommunalreformen i 1970.

Historisk set har det, der i dag er kommunen, været stærkt påvirket af den store skibstrafik, der går igennem Øresund. Byen Helsingør ved sundets smalleste sted. Byen nævnes første gang i 1231 som Flynderborg, en lille købstad, der ifbm. indførelsen af Øresundstolden får tildelt udvidede købstadsrettigheder af kong Erik af Pommern i 1426. Hertil opførte han et fæstningsværk, der senere skulle blive til Kronborg.

Helsingør Kommune dækker over den nordøstligste del af Nordsjælland, og har, udover en række kyst- og turistbyer langs Kattegat og Øresund, grænse til Esrum Sø mod sydvest samt flere statsejede skove, f.eks. Teglstrup Hegn og Horserød Hegn.