Christiansborg slot

Særomvisning på De bonede gulve.

Følg med på en omvisning hvor vi går i gæsternes fodspor til de kongelige fester og ceremonier på Christiansborg slot.
Rundvisningen foregår i særudstillingen på de bonede gulve i de kongelige repræsentationslokaler.

Her myldrer det med gyldne mannequiner der befolker salene i legendariske festskrud som de kongelige og deres gæster har båret de sidste 3 årtier.
Hør om de vilde reaktioner på Ghita Nørbys røde kjole i 2016, som blev sammenlignet med alt fra en hoppeborg til en moderkage,
Kom tæt på Dronningens midnatsblå drøm af en tylkjole fra år 2000, besat med tusindvis af tusindvis af små glimtende stjerner.

Se og hør om 50 andre balkjoler gallauniformer og festdragter, som får lov at shine på slottet.

På omvisningen fortælles også om audienser og statsråd og møder, uniformsklædte officerer og ambassadører i nationaldragter til de årlige nytårskure.

Efter turen spiser vi frokost hos Jacobsen på Kultorvet. Frokost er for egen regning.

Søndag den 30. oktober kl 11.00

HVOR
Prins Jørgens gård 5,

Togafgang Helsingør st. 9.48
Snekkersten 9.51
Espergærde 9.54
Humlebæk 9.58

Medlem 175kr.
Gæster 235kr.

Jacobsen på Kultorvet efter endt rundvisning,
For egen regning

Hvis du vi være sikker på en billet, tilmeld og betal straks.

Hurtigst muligt, ved tvivl - ring til foreningen - betal på foreningens konto 9570 13270597Husk at notere hvilket arrangement i betaler til, på overførslen.
OBS Vi tager ikke imod Mobile pay længere PGA regnskabstekniske krav fra bank.

UDSOLGT

Christiansborg Slot, eller blot Christiansborg, på Slotsholmen i det centrale København er hjemsted for Danmarks parlamentFolketinget, for Højesteret og Statsministeriet. Desuden anvender Kongehuset fortsat flere dele af Christiansborg, herunder De Kongelige RepræsentationslokalerSlotskirken og De Kongelige Stalde.[1]

Det nuværende slot er det seneste i en lang række bygninger, der har ligget på stedet siden 1100-tallet, og som siden 1400-tallet har været hjemsted for centralmagten i Danmark. Det rummer stadig statsmagtens vigtigste centrale institutioner og omtales ofte som Rigsborgen eller blot Borgen.[2]

Christiansborg er nedbrændt og genopbygget to gange, og i nutidens Christiansborg indgår stadig dele fra de tre opførelser af slottet. Bygningerne omkring ridebanen (staldene, ridehuset og Teatermuseet i Hofteatret) er fra det første Christiansborg; det samme gælder Thorvaldsens Museum, som oprindelig var vogngård, men som nu fremstår meget anderledes. Fra det andet Christiansborg er Slotskirken den eneste hele bygning, der er tilbage. Der er dog en del detaljer og dele, som er blevet genbrugt forskellige steder.