Bjørn Wiinblads hus

OPDATERING til Bjørn Wiinblads hus OPDATERING

Alle billetter er nu udsolgt (21.01). Ønsker i tilmelde jer, kan i gøre det ved at udfylde tilmeldingsblanketten, og i ryger derefter på venteliste til de billetter der måtte være tilgængelige ved evt. afbud.

Vi har grundet stor efterspørgsel på dette arrangement samt ganske få tilgængelige billetter, valgt at leje vor egen guide. Således kan vi nu tilbyde flere pladser. Dette betyder dog at arrangementet er rykket fra kl 17:00 til kl 11:00. Datoen er den samme. Vi har også valgt at spise på Cafe Amalie Lyngby i stedet for Ribhouse i Helsingør.

---------
Giv mennesker glæde var Bjørn Wiinblads valgsprog.

Vi skal besøge Bjørn Wiinblads farvestrålende hjem med fornemme antikviteter.
Huset hedder det blå hus, og det lyser op på den lille sidevej i Lyngby, nøjagtig som Bjørn ville have det.

Huset er oprindelig fra 1898 og har været både kornlager, væveri og spinderi.
Bjørn Wiinblad købte huset i 1966, og det blev hans base resten af livet også selvom han ejede 7 andre huse rundt om i verden.

Dagligt sælges hans karakteristiske porcelæn, keramik og tegninger i Danmark og udlandet.
Bjørn Wiinblad blev mindet på danske frimærker i 2018, en fornem hyldest.

Arrangør Bjørn Wiinblads fond.

Efter arrangementet kører vi til Lyngby hvor vi vil sætte os på Cafe Amalie, Lyngby Hovedgade 62 2800 Kongens Lyngby. til et godt måltid mad eller hvad man nu har lyst til 🙂

Mad og drikke er ikke indbefattet i arrangementets pris.

Nordsjælland Turforening

Fredag den 25 februar klokken 11.00

Højskolevej 5, 2800 Kgs. Lyngby

TRANSPORT
Planen er at vi kører i private biler, husk ved tilmelding at oplyse om du/i er i bil, og i såfald hvor mange medlemmer der kan køre med.
Vi vil senere kontakte jer om opsamlingssted.

Ca. 4 timer.

Medlem 165kr.
Gæster 240kr.
Mad og drikkevarer er for egen regning.
( SPAR 75KR BLIV MEDLEM HER)

Hurtigst muligt, og senest 16. Januar, vi ved godt at det er med kort varsel. Der er rift om billetterne!

Ved tilmelding og senest 16. januar - til foreningens konto 9570 13270597 eller på MobilePay til 29 91 41 48. Husk at notere hvilket arrangement i betaler til, på overførslen.

Bjørn Wiinblad (født 20. september 1918 i København, død 8. juni 2006) var en dansk keramiker og maler,[1] der blev internationalt berømt for sine karakteristiske værker, der findes i millioner af hjem over hele verden.[2]

Højdepunkterne i hans arbejder vises på Victoria and Albert Museum i LondonMuseum of Modern Art i New York og på Kunstindustrimuseet i København.

Wiinblad var udlært typograf, men fandt hurtigt ud af at det var kunstnervejen, der havde hans interesse. Blandt hans mange talenter var habile evner ved klaveret.

Han udsmykkede alt fra amerikanske krydstogtskibe, restauranter, juleplatter og spillekort.

I Danmark boede han i Det Blå Hus, der er en ejendom på ca. 700 m2 i Kongens Lyngby umiddelbart nord for Frilandsmuseet, som også fungerede som værksted og atelie.[3][4]

Wiinblad er begravet på Søllerød Kirkegård.