Nivågård havevandring

NIVÅGÅRD

Havevandring og Museumsbesøg på Nivågård

Vi skal på havevandring. Direktøren for den Hageske Stiftelse, Jørgen Hage
og Planteskoleejer Svend Hansen, vil tage os med på vandring.
Vi skal se Parkens mange Rodondenronbuske, som står i fuldt flor.

Vi vil høre lidt historie om stedet. Om Nivå der i 1600-1700 talet var et lille fiskerleje.
I 1753 begyndte Kronen, at anlægge en krigshavn.

Arbejdet blev delvist udført af bønder, der fik ændret deres arbejdsforpligtelser
på Herregårdens marker. Anlægget blev imidlertid aldrig færdigt,og i 1767 fik Adam Von Lyttichav
til opgave, at holde opsyn med anlægget samtidig med, at han fik stillet Nivaa havnegård til rådighed
som delvis privat ejendom,

Vi får adgang til museet hvor der er en Særudstilling med William Morris, som er en revolutionerede
britisk designer.
Mange danskere kender hans naturinspirerede mønstrede tekstiler og farverige tapeter
der stadig er populære verden over. Udstillingen viser Morris smukke og sanselige univers
af tapeter, tekstiler, møbler,glasmosaikker, tekster, bøger, m.m.

Dagen starter med et besøg i cafeen hvor vi skal nyde en Venskabsplatte, som består af.
-Kryddersildefilet m. peberrodscreme.
-Sprødstegt fiskefilet m. remo.
-Hønsesalat m. bacon.
-Pate m. Cumberlandsauce.
-To slags oste m. oliven, sprød salat.
-Hjemmebagt rugbrød og baguette.

søndag den 19. maj

Helsingør station afgang 11.38
Humlebæk 11.49

Med frokost ex. drikkevarer 275 kroner
Uden frokost 125 kroner
Gæst 365 kroner

( BLIV MEDLEM )

senest onsdag 1. Maj.

Senest onsdag 1. maj på foreningens konto 9056 4587042024

Nivågård er et gods (men trods sin størrelse ikke en herregård), som ligger i Karlebo Sogn i Fredensborg Kommune og er oprettet i 1767 af Adam von Lüttichau og blev kaldt Nivaa Havnegaard. Den var fra begyndelsen knyttet til galejhavn, der var planlagt 1753, men som blev opgivet. Navnet Nivaagaard er fra 1793. Hovedbygningen med kamtakkede gavle er opført i 1880-81 ved Ferdinand Vilhelm Jensen efter en brand i efteråret 1879. Efterhånden blev Nivågård under Hage-slægtens ejerskab fra 1862 og frem den dominerende faktor i Nivås udvikling, idet der blev anlagt havne, teglværker (Nivaagaards Teglværk) mm.

I 1900 havde Nivågård et omfang af 44 tønder hartkorn, 500 tønder land, hvoraf 440 ager og eng, 30 skov 30 rørskær, veje, Nivåen mm. Teglværket producerede da ca. 8 mio. sten årligt. Nive Mølle hørte til gården.

Parken anlagdes ca. 1901-02 af Edvard Glæsel. En ny stor rhododendronpark blev indviet i 2007. I parken på Nivågård blev der i 1903 opført en museumsbygning ved Johan Schrøder som arkitekt til den omfattende malerisamling, som Johannes Hage i årenes løb skabte ved indkøb på de store europæiske auktioner.

Nivaagaard Gods er på 143 hektar.