Kastrup lufthavn

KASTRUP LUFTHAVN

Kom med på en guidet tur til København lufthavn.

Der er allerede 18 personer som har tilmeldt sig turen.

Nu har du en helt unik mulighed for, at komme bagom en af Danmarks største arbejdspladser.
København lufthavn A/S inviterer indenfor og tilbyder en guidet rundvisning arrangereret af Airport Tours,
der hører under lufthavnen.

Rundvisningen foregår dels til fods og dels i bus.
Vi skal se brandstationen og garagerne med nogle af de helt store køretøjer.
Vi kører på lufthavnens område helt tæt på flyene, og vi besøger brandøvelsespladsen og fragtområdet.

København har store planer for fremtiden.
Indenfor det næste år forventer vi, at antallet af passagerer stiger fra 29 mio. til 40 mio. årligt.
Passagerområderne skal for eksempel udvides til næsten dobbelt størrelse.

Grundet sikkerheden i lufthavnen, skal du ved tilmelding oplyse dit cpr. nummer.

HUSK!! VED BESØGET MEDBRING PAS ELLER KØREKORT.

Efter besøget spiser vi en sen frokost i Fields.

Søndag 16. juni kl 12:30

Helsingør station tog afgang 10.38
Snekkersten 10.42
Espergærde 10.45

ca. 2,5 timer.

170kr per person. Gæster 225kr.

Senest Lørdag 8. juni.

Senest ved tilmelding
Husk at oplyse tur samt medlemsnummer ved indbetaling.
Beløbet kan overføres til foreningens bankkonto på 9056 4587042024

Københavns Lufthavn, Kastrup (IATA: CPH, ICAO: EKCH) er den største lufthavn i Danmark. Takket være sine mange internationale ruter servicerer den foruden København, Sjælland og Øresundsregionen også store dele af Sydsverige.

Lufthavnen blev grundlagt i 1925[2] som Kastrup Lufthavn og er dermed blandt de ældste internationale lufthavne i Europa. Den er primært beliggende i Tårnby Kommune på Amager (en mindre del ligger i Dragør Kommune), otte kilometer sydøst for Københavns centrum. Det officielle navn er fortsat Københavns Lufthavn, Kastrup, som adskiller den fra Roskilde Lufthavn, hvis officielle navn er Københavns Lufthavn, Roskilde.

Lufthavnens areal udgør cirka 11,8 km².

I 2013 satte lufthavnen rekord med 24,1 millioner passagerer[3], heraf 22,2 millioner udenrigspassagerer. I 2015 satte lufthavnen rekord igen, med 26.610.332 passagerer, en forøgelse på hele 3,8 %. Det er dermed den største i Norden. Med sine 23.000 ansatte på én adresse er lufthavnen Danmarks største arbejdsplads. Det er dog kun omkring 2.000, der er ansat i Københavns Lufthavne A/S; resten er beskæftiget i andre af de cirka 500 virksomheder, der driver forretning i lufthavnen[4]

SAS anvender Københavns Lufthavn som sin primære lufthavn for international trafik, ligesom den også fungerer som hub for Thomas Cook Airlines Scandinavia og Norwegian Air Shuttle. Yderligere 57 flyselskaber flyver fra lufthavnen, som samlet har ruter til 140 destinationer, hvoraf 24 er interkontinentale.[4]

I dag består lufthavnen af to terminaler: Terminal 2 og 3, samt lavsprisfaciliteten CPH Go i forlængelse af terminal 3. Rygning er forbudt overalt i lufthavnen. Dog er der i starten af finger B lavet et udendørs område hvor passagerer kan ryge. D. 1. december 2015 begyndte der ruteflyvning med verdens største passagerfly; Airbus A380 der flyver mellem København og Dubai.