Christiansborg 50år sammen i EU

50 år sammen i EU

Særomvisning: 50 år sammen i EU.

[print_link]

Vi spiser frokost hos Jacobsen på Kultorvet inden vi starter på turen.

Folketinget markerer 50-året for Danmarks EU- medlemskab med en særomvisning som fokuserer på de begivenheder,
der førte frem til et Danmark i EU.

I år er det 50 år siden, at danskerne stemte ja til De Europæiske Fællesskaber.
Det markeres ved en særomvisning, hvor du sammen med folketingets betjente dykker ned i Danmarks tidlige EU- historie.

På omvisningen oplever du bl.a. landstingssalen, Vandrehallen med grundlovene og statsministerportrætterne samt folketingssalen.

Særomvisningen vil have et særligt fokus på de personer og begivenheder, som har spillet en særlig rolle på vejen frem mod EF medlemskab.

Når vi ankommer til Folketinget, skal vi igennem et sikkerhedstjek. Det foregår på samme måde som i lufthavnen.

Søndag den 29. Januar kl 14:30

HVOR
Prins Jørgens gård 5,
Christiansborg slot

Tog afgang
Helsingør 11.33,
Snekkersten 11.36,
Espergærde 11.39,
Humlebæk 11.43.

Selve rundvisningen 45min

Medlem Gratis.
Gæster 75kr.

Jacobsen på Kultorvet efter endt rundvisning,
For egen regning

Hvis du vi være sikker på en billet, tilmeld og betal straks, senest 20.januar.

Hurtigst muligt, ved tvivl - ring til foreningen - betal på foreningens konto 9570 13270597Husk at notere hvilket arrangement i betaler til, på overførslen.
OBS Vi tager ikke imod Mobile pay længere PGA regnskabstekniske krav fra bank.

Christiansborg Slot, eller blot Christiansborg, på Slotsholmen i det centrale København er hjemsted for Danmarks parlamentFolketinget, for Højesteret og Statsministeriet. Desuden anvender Kongehuset fortsat flere dele af Christiansborg, herunder De Kongelige RepræsentationslokalerSlotskirken og De Kongelige Stalde.[1]

Det nuværende slot er det seneste i en lang række bygninger, der har ligget på stedet siden 1100-tallet, og som siden 1400-tallet har været hjemsted for centralmagten i Danmark. Det rummer stadig statsmagtens vigtigste centrale institutioner og omtales ofte som Rigsborgen eller blot Borgen.[2]

Christiansborg er nedbrændt og genopbygget to gange, og i nutidens Christiansborg indgår stadig dele fra de tre opførelser af slottet. Bygningerne omkring ridebanen (staldene, ridehuset og Teatermuseet i Hofteatret) er fra det første Christiansborg; det samme gælder Thorvaldsens Museum, som oprindelig var vogngård, men som nu fremstår meget anderledes. Fra det andet Christiansborg er Slotskirken den eneste hele bygning, der er tilbage. Der er dog en del detaljer og dele, som er blevet genbrugt forskellige steder.