Sildens dag

SILDENS DAG

Den første lørdag i august fejrer Gilleleje Rotary Sildens dag. Det betyder, kære medlem at på havnen kan man for kun kr. 50,- spise alle de ”sildemadder” man orker og skylle ned med kølig fadøl for en rimelig pris.

Der plejer at være mellem 10-12 forskellige slags veltilberedte sild. Det foregår i Auktionshallen med tilhørende telt.

I årenes løb har bla. Lille Palle, Syngepigerne fra Bakken og John Mogensen Band underholdt. Hele overskuddet går ubeskåret til aktiviteter i Gilleleje.
Sæt kryds i kalenderen.

Kombiner besøget med en dejlig gåtur rundt i Gilleleje, hvor der er torvemarked på torvet, kunstudstilling i Filletfabrikken og arbejdende kunstnere i Snedkeriet. Husk at Gilleleje også har 3 museer, der fortæller byens historie.

I år 1900 havde Gilleje 1000 indbyggere, mange gamle fiskerhuse med stråtag og bindingsværk er bevaret, bl.a. i kraft af en lokalplan for kvarteret.

Der er 6.611 indbyggere i Gilleleje i 2018.

Gilleleje er kendt uden for Danmark pga.de mange jøder, der i 1943 blev reddet herfra til Sverige.

Lørdag den 4. august

Helsingør station
Hornbækbanen, med afgang klokken 10.27

50kr per person, som betaler ved sildens bord. Gæster kan deltage.

Senest onsdag 1. august.