MEDICINSK MUSEION

København

Fredag den 11. November skal vi have en guidet rundvisning på Medicinsk Museion.
Det er sket adskillige gange, at en gæst er besvimet under en omvisning. Sjovt nok sker det altid, når gruppen for en stund stopper foran montren med save og tvinger, og guiden så tilmed fortæller animeret og detaljeret om, hvordan amputationer foregik i de gode gamle dage, da den eneste mulighed for bedøvelse var at besvime af smerte.

Det spændende men også lidt skræmmende medicinske museum i Bredgade hører under Kbh. Universitet, og ligger i det tidligere kongelige kirurgiske akademi. Samlingen var en gang studiesamling for fagfolk, men nu kan alle kigge indenfor.
I løbet af en omvisning kommer man hele vejen rundt i samlingerne, der omfatter tidligere tiders lægevidenskab, f.eks. er der en afdeling om 1800 tallets epidemier og smitsomme sygdomme hvor luftrensere står side om side med ubekvemme (og uhygiejniske ) senge, en kolera- ambulance og to vidt forskellige gynækologiske stole, en velourbetrukket til de rige, og en mere skrabet læderudgave til de fattige.

Efter rundvisningen går vi til Kgs. Nytorv og spiser frokost i Magasin. Prisen for turen er excl. Mad og drikkevarer.

Med et ønske om grusomt mange deltagere 🙂

11. NOVEMBER 2016

Snekkersten Station klokken 9:55 med toget 10:07 til Nørreport derefter, Metro til Kgs Nytorv og Bus 1 A til Bredgade.

Ca. 1 time 15 min.

Kroner 140,00 per person. / Gæst kan
deltage for merpris Kroner 140,00.

Senest den 1. November 2016

Skal ske ved tilmelding på konto: 9056 4587042024

Medicinsk Museion (indtil 2004 Medicinsk-Historisk Museum) forsker i, indsamler og udstiller den medicinske kulturarv. Museet er indrettet i bygninger fra 1787, der blev opført til Kirurgisk Akademi.Museets samlinger blev grundlagt af en gruppe københavnske læger i 1906/1907. Den første medicinhistoriske udstilling åbnede i København 22. august 1907 som en led i markeringen af Den Almindelige Danske Lægeforenings 50-års-jubilæum. Udstillingen havde til huse i Rigsdagsbygningen i Fredericiagade (nuværende Østre Landsret)

Siden 1918 har Københavns Universitet ejet og drevet museet. Medicinsk Museion er en afdeling under Institut for Folkesundhedsvidenskab, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.

Medicinsk Museions udstillinger er tilgængelige i det forhenværende Kirurgiske Akademi, Bredgade 62, København.