KØBENHAVNS HOVEDBANEGÅRD

Aktivitet har
fundet sted

KØBENHAVNS HOVEDBANEGÅRD

Hovedbanegården er en gennemkørselsbanegård med 12 spor. Byggestilen er nationalromantisk med brug af tegl og sandsten, udskåret træværk og en rig skulpturel udsmykning med humoristiske hentydninger til personer i samtiden.
Banegården består bl.a. af en forhal dækket af et stjernehvælv og udvendigt af et pyramidetag med kobberspir. Den mægtige toskibede hovedhal, 138 m lang og 20 m høj, ligger som en bro hen over samtlige spor og er adgangsvej til togene.
Sporene dækkes af en perronhal med seks træbuefag, hvert 12 m højt og med en spændvidde på ca. 19 m. I bygningsfløjen mod Bernstorrfsgade, findes de kongelige ventesale.
En større renovering af hovedbanegårdens perroner, tage, bærende søjler og dæk er gennemført i 2005 – 2008.
Vi håber at kunne se de kongelige ventesale men de er vedat blive renoveret så vi håber dette er færdigt til vort besøg.
Vi skal også kaste et blik på Politistation 2 på hovedbanen og så skal vi nedi kælderen under hallen hvilket skulle være noget af en oplevelse.

15. OKTOBER 2017

Vi mødes på Snekkersten Station klokken 10:10 senest med afgang klokken 10:22 til hovedbanegården.

Guidet rundvisning klokken 11:00 varighed ca. 2 timer.

100kr per person.
Gæster kan deltage, Pris 150,00 per person

SPISNING
Efter end rundvisning spiser vi frokost i FRK. BRAMERS KÆLDER her er mad og drikke vare for egen regning.

Senest den 25.09.2017

Skal ske ved tilmelding på konto: 9056 4587042024, og senest 1. Oktober 2017

Husk hvis du vil deltage at oplyse hvilke tur samt dit medlemsnummer.

Københavns Hovedbanegård

København H eller i daglig tale blot Hovedbanegården eller Hovedbanen er Københavns hovedbanegård. Samtlige fjerntogs- og de fleste regionalforbindelser på Sjælland samt seks ud af syv S-togslinjer passerer gennem Hovedbanegården, hvor den nuværende bygning udgør den tredje af sin slags og den anden på den nuværende placering.

Stationen benyttes dagligt af 41.500 S-togs- og 62.100 fjerntogspassagerer,[2] i alt 103.600 togpassagerer per dag. Stationen er dermed Danmarkspassagermæssigt næststørste jernbanestation (efter Nørreport Station med 147.000 daglige passagerer).