JULEFROKOST 17

fundet sted

JULEFROKOST 17

Kom i ægte julehumør!

Deltag i Nordsjælland Turforenings julebuffet på Scanlines Aurora. Der bydes på en lækker buffet, så du får mulighed for at fejre jul til søs. Det  oplagte sted at mødes på sundet i en restaurant med hyggelig atmosfære.

Buffeten byder på, et stort udvalg af kolde retter som f.eks hjemmelavet sild, lokale charcuterier, laks, salater m.m.
Dernæst julens traditionelle lune herligheder.

Som afslutning Ris a la Mante og mandelmuslinger med syltetøj og flødeskum, samt julegodter og kaffe.

Vi glæder os til nogle timers hyggeligt samvær.

Søndag 26. november kl 16:00

Helsingør station, Scan lines terminalen

ca. 3 timer.

243kr per person.
Gæster kan deltage, Pris 243kr per person

Senest den 1.November

Skal ske på konto 9056 4587042024, senest 1. november
Husk at oplyse hvilke tur og medlemsnummer ved indbetaling.

Julefrokost eller julebord

er i Skandinavien en festlig lejlighed typisk i december måned op til jul, hvor der spises traditionel julemad. Til dette måltid inviteres ofte venner og familiemedlemmer, så man er et større selskab. Julefrokost kan også være en firmafest, oftest afholdt i julemåneden, men nogle gange også i november/januar. De tidligste julefrokoster, der har bevis for, blev holdt fra 1940'erne[1]

Begrebet julefrokost anvendes i Danmark, mens man i SverigeNorge og Finland anvender julebord (bokmål)/julbord (svensk)

Ligesom juleaften har sine madtraditioner, består julefrokosten af traditionelle retter – koldt smørrebrød, gerne med marineret sild som en hovedingrediens, suppleret af lune retter som flæskestegfrikadellerleverpostejmedisterpølse og mørbrad. Hertil føjes drikkevarer som især snaps/akvavit og øl (gerne julebryg). Børn drikker typisk sodavand til julefrokost, de får dog af og til en juleøl.

En julefrokost i forbindelse med arbejdet er en lidt anden konstruktion, hvor man spiser sammen og kommer hinanden mere nær og "drikker dus" mere end på andre tidspunkter af året. Den afholdes normalt i november eller december – før juleaften.

Julefrokoster er nærmest blevet en fast bestanddel på arbejdsmarkedet i mange virksomheder. Julefrokoster har en betydning for det sociale og psykologiske miljø i en virksomhed og nogle kombinerer dem endda med teambuilding i større eller mindre grad.

Tiden i og omkring julefrokoster og påskefrokoster har ofte haft ry for at være en tid med mange trafikforseelser vedr. spirituskørsel.