Helsingør byvandring

HELSINGØR BYVANDRING

Andre Andersens byvandringer har fortællingerne som den røde tråd og ikke årstallene.

Det er anedoniske vandringer, hvor de mundtlige beretninger fra knejper, sømænd "man er ikke en ordentlig sømand før man har fået en ordentlig røvfuld i Helsingør" og værftarbejdere, står i sjov kontrast til de historiske facts, og dermed giver et festligt stemningsbillede af det livlige Helsingør igennem 600 år.

Har- jeg- hørt- fortællinger så du kan lugte krudtrøgen, smage øllet og fornemme stemningen fra byen som blev kaldt nordens Marseilles i de store sejlskibes tid.

Hør fortællingerne om de farverige personer som byen har huset. Fra den uheldige bøddel og de offentlige fruentimmere til kongens pirater og de livlige smuglere.

Andre Andersen har i 2014 modtaget Helsingør kulturpris og 30.000 for sit utrættelige arbejde med at få Helsingør og Live historiefortælling til at smelte sammen.

Hans evne til at formidle igennem fortællingen gør hans byvandringer til nogen af byens mest populære.

Efter turen vil vi hygge os med en god frokost på Cafe Kaiser i Stengade, håber i vil deltage.

Fredag den 24. august, kl 11:00

Kulturværftet, foran biblioteket.

60-70 Minutter

125kr per person. Gæster kan deltage for 175kr.

Senest Søndag 12. august.

Helsingør er en by ved kysten i det nordøstlige Nordsjælland og porten til resten af Skandinavien. Helsingør er centrum for Nordsjællands største kommune og det fjerdestørste byområde på Sjælland efter København, Roskilde og Hørsholm[2], beliggende ved den smalleste del af Øresund. Lige på den anden side (5 km.) af Øresund ligger Helsingborg (ca. 130.000 mennesker, hvorfra mange tager til Helsingør for at shoppe og opleve kulturen). Den er havne- og færgeby med hyppige afgange via bilfærge samt passagerfærge til Helsingborg i Skåne. Helsingør er verdenskendt pga. Kronborg og Hamlet – på engelsk kaldes byen "Elsinore". Helsingør er også blevet verdenskendt[kilde mangler] for M/S Museet for Søfart. Helsingør er regionalt handelsområde for Nordsjælland inden for en del produktområder også den svenske side af Øresund; Helsingør med ca. 500 butikker har et handelsopland på over 500.000 kunder inden for cirka 30 minutters kørsel.