SVENDBORG

SVENDBORG

!!!!!!!!!!!!HASTER!!!!!!!!!!!!

Kære medlemmer vi vil nu følge op på vor tidligere tur til Tyskland med følgende.

Den 16 og 17 August har vi arrangeret en tur til Svendborg og Odense hvor vi skal overnatte på Hotel Christiansminde i Svendborg.

Vi har lejet en Minibus m/chauffør og vil starte i Helsingør den 16. August og derfra til Svendborg med ankomst ca. klokken 11:OO og der vil blive serveret frokost på hotellet.

Eter frokosten kan man fra hotellets bådebro tage ud at sejle på Svendborg Fjord med Veteranskibet MS HELGE der tager på en tur hvor vi også kommer til Tåsinge.
Denne tur er ikke med i den faste pris men koster 140kr ekstra pr person.

Såfremt man ikke vil sejle er eftermidagen fri og her kan man handle eller få en lille forfriskning i byen. Man anbefales at se Latiner kvarteret med liv og glade dage.

Vi kan få vores værelser fra klokken 15:00

Klokken 19:00 serveres der en 2-retters menu og efter spisning er der kaffe i Panorama Restauranten. Der er "fri" resten af aftenen hvis man vil se Svendborg by night.

Lørdag den 17. August køre vi til Odense hvor der i den weekend er Blomstermesse som fylder det meste af Odense by fra H.C.Andersens hus til Brandts klædefabrik. Ca klokken 14.30 kører vi retur til Helsingør med ankomst ca. klokken 17.00.

Frokost ved adkomst, 2-retters menu samt kaffe om aftenen.

Det er incl. Morgenmad men frokost finder i selv ud af. Blomsterfestivalen er gratis.

Vi skal have et hurtigt svar senest 11 Maj og såfremt man ønsker at deltage betales et a conto på 500,00 ved tilmelding på konto 9056 4587042024.
Deltagelse max. 16 personer.

fredag den 16. august, kl 08:00
Helsingør st. ved færgeterminalen
2 dage
1800kr pr person, tillæg for enkeltværelse 200kr
( BLIV MEDLEM )
senest fredag 17. Maj.
Depositum a 500kr senest ved tilmelding

Svendborg er en havne- og søfartsby på det sydlige Fyn, med 27.210 indbyggere (2019)[1]. Svendborg er en gammel by og har selv i moderne tid bevaret sin ældre bykerne med smalle gader, torve og gårdmiljøer. Den er Fyns næststørste by efter Odense, ligger i Svendborg Kommune og hører til Region Syddanmark. Byen fejrede i 2003 sin 750-års fødselsdag.

Svendborg ligger på en bakkeskråning ved farvandet Svendborgsund nær Svendborgsundbroen der forbinder Fyn med Tåsinge og er desuden endestation for jernbanestrækningen, Svendborgbanen. Fra Svendborgs havn går der færger til ÆrøDrejøSkarøHjortø og Birkholm.

Byen har altid været præget af søfart, idet beliggenheden ved Svendborgsund i relativ kort afstand til den vestlige Østersøs øvrige havnebyer, har gjort den til et ideelt sted for fremmede skibe. Også i nutiden er Svendborg driftig inden for søfart – med mange hjemmehørende skibe og rederier.

Danmarks største virksomhed har sin oprindelse i Svendborg, idet kaptajn Peter Mærsk Møller og sønnen Arnold Peter Møller i 1904 købte et brugt dampskib og efterfølgende dannede A/S Dampskibsselskabet Svendborg. I 2003 blev det fusioneret med Dampskibsselskabet af 1912 A/S og fik navnet A.P. Møller-Mærsk A/S. Dette selskab er i dag kendt i de fleste havne verden over.

Fra Svendborg er der 19 kilometer til Rudkøbing på Langeland, 22 til Ringe, godt 24 til Faaborg og knap 42 kilometer til Odense.

I marts 2008 blev Svendborg optaget i det internationale samarbejde af Cittaslow-byer.[2][3]