Lo skolen konventum

Konventum

Vil du opleve Danmarks største private kunstsamling på Konventum, så har vi booket en kunstguide.
Her kan du få historien om husets spændende arkitektur, høre mere om, hvordan kunstsamlingen
startede og komme i dybden med nogle af husets større værker.

Konventums kunstsamling består af over 1.200 værker af moderne kunst fra 1950erne og frem til i dag.
Kunstnerne omfatter bl.a. markante personligheder som Katrine Ærtebjerg, Asger Jorn, Carl-Henning Pedersen, Kurt Trampedach, Egill Jacobsen og Kristian Hornsleth.

LO-skolen er et kursus og konferrencenter. Omkring 1958 blev skolen besluttet oprettet af LO som en
Folkehøjskole til uddannelse af arbejderbefolkningen.

I 2008 ændrede virksomheden status til erhvervsdrivende fond med to datterselskaber.
Konventum, der drev konferencenter og hotel og Center for arbejdsliv og læring, der drev uddannelsesvirksomhed.

Vi spiser frokost hjemmefra og drikker kaffe eller øl, vin efter rundvisningen.

Lørdag den 19. januar, kl 14:00

Mødested; LO skolen Gl. Hellebækvej 70, Helsingør Bus 353, 803

1½ time

200kr per person. Man beslutter og betaler selv hvad man vil drikke.
Gæster kan deltage for. 225,00 kroner

Senest 11. januar.

Senest 11. Januar på foreningens konto 9056 4587042024

LO-skolen er et kursus- og konferencecenter beliggende i den nordvestlige del af Helsingør.

Omkring 1958 blev skolen besluttet oprettet af LO som en [Folkehøjskole|højskole]] til uddannelse af arbejderbefolkningen. Efter en arkitektkonkurrence i 1958, som arkitekt Jørn Utzon vandt, gik der, af flere grunde 11 år før LO-skolen blev officielt indviet den 28. maj 1969, efter to års byggetid. Jørn Utzon måtte trække sig pga. operabyggeriet i Sydney, så det blev vinderne af arkitektkonkurrencens andenpræmie, Karen og Ebbe Clemmensen og Jarl Heger, som derefter fik overdraget opgaven.

Skolen adskilte sig fra andre højskoler ved at have et højt niveau i forhold til mad og logi, og ved at have få længerevarende ophold, men derimod mange et- og tougers kurser. I dag er de fleste kurser af 3-5 dages varighed, men der udbydes stadig længerevarende uddannelser. Fx akademiuddannelse i ledelse, som kan tages over tre år.

De unikke rammer tiltrækker mange firmaer og private i forbindelse med konferencer, møder, uddannelse og private fester som fx bryllupper, konfirmationer og runde fødselsdage.

I 2008 ændrede virksomheden status til erhvervsdrivende fond med to datterselskaber:

• Konventum, der drev konferencecenter og hotel, og
    • Center for arbejdsliv & læring, der drev uddannelsesvirksomhed

I 2015 fusionerede de to datterselskaber under navnet Konventum og driver fortsat både konferencevirksomhed, hotel og uddannelse.