KØBENHAVNS POLITIGÅRD

KÆRE MEDLEMMER

Så er det tid for en ny og spændende udflugt. Vi skal til Købehavns Politigård som er et enestående arkitektonisk bygningsværk. Bygningen blev opført i årene 1919-1924.  Politigårdens indre er inspireret af den sydeuropæiske renæssance og barokkens arkitektur, mens den ydre skal, fremstår hårdt og afvisende overfor omgivelserne.

I mindegården finder man bl.a. den store bronzestatue "slangedræberen", som blev opstillet i  år 1925 og symboliserer det godes kamp mod det onde. I 1947 indviede man selve mindevæggen, som bærer navnene på de 147 politifolk der døde under besættelsen.

Af sikkerheds mæssige årsager får vi en guidet rundvisning af to politibetjente. Af samme årsag må man ikke medbringe store tasker.

Der skal indsendes en deltagerliste, hvor alle deltager skal have adresse i Danmark. Det vil derfor være en nødvendighed samt stor hjælp for os med en hurtig tilmelding for dem af jer som er interesserede i at deltage.

Efter besøget spiser vi en lækker frokost.

På snarligt gensyn

Søndag den 25 februar.

Snekkersten station klokken kl 8:30, med afgang mod københavn kl 8:45.

ca. 2 timer.

125kr per person
Gæster kan medbringes for 175kr pr. person

Hurtigst muligt og senest 18. februar

Senest 18. februar, på konto 9056 4587042024
Husk at oplyse tur samt medlemsnummer ved indbetaling.

Københavns Politigård (Politigården), opført 1918-24, udgør hovedkvarteret for Københavns Politi. Bygningen huser bl.a. administration, ledelse, beredskabsafdelingen og radiotjenesten.

Udover at huse politi har Københavns Byrets afdeling for grundlovsforhør (Dommervagten) til huse på bygningens nordøstlige ende, hvor man i øvrigt også kan se en del civile patruljevogne tilhørende politiets forskellige afdelinger.

I Hambrosgade på den sydøstlige side ligger desuden et større garageanlæg med tilhørende værksted over for politigården. Her forefindes et stort antal forskelligartede køretøjer, der anvendes både af Københavns Politi og Rigspolitiet.