KONGELIGE STALDE

DE KONGELIGE STALDE

Kære medlemmer

Vi glæder os til at se jer til en guidet tur til de Kongelige stalde.

Heste og kareter har siden gammel tid været et vigtigt transportmiddel. I Kongehuset anvendes de hestetrukne køretøjer i dag kun ved officielle begivenheder. Både vogne og kareter samt heste kan opleves i Den Kongelige Stald-Etat, som er beliggende på Christiansborg Ridebane ved den daglige træning på ridebaneanlægget samt i Københavns bybillede.

Bag det tidligere kongeslot Christiansborg finder man to krumme, symmetriske sidefløje, som stammer fra 1746 og dermed har overlevet hovedslottets to efterfølgende brande i 1794 og 1884. I den ene sidefløj har der siden 1700-tallet ligget stalde for kongehusets heste og i den anden sidefløj et lige så gammelt 20*60 meter stort, højloftet ridehus, der giver mulighed for at træne og ride hestene indendørs.

Den Kongelige Stald-Etat fungerede oprindeligt også som stutteri, hvor man avlede heste af ædleste race til Kongehuset. Hestene blev anvendt til dels fornøjelsesprægede aktiviteter som ridning og jagt, dels køreheste til forspand for de Kongelige kareter.

Efter turen indtager vi en frokost i Frk. Barners kælder.

Søndag den 14 januar

Snekkersten station klokken 9.10

ca. 1 time.

150kr per person.
Gæster kan deltage, Pris 200,00 per person

SPISNING
Vi spiser i Frk. Barners kælder.

Senest mandag 18 december

Skal ske på konto 9056 4587042024
Husk at oplyse hvilke tur og medlemsnummer ved indbetaling.

De Kongelige Stalde på Christiansborg Slot

er et omfattende staldanlæg, der ligger i bygningerne rundt om ridebanen ved Christiansborg Slot på Slotsholmen i København.

Der har været et betydeligt hestehold på slottet og derfor også et betydeligt staldanlæg. Hestehold er der stadig med et antal heste som benyttes af Kongehusets Stald-Etat.[1]Andre dele er indrettet til vognmuseum med de gamle hestekøretøjer. Endelig er nogle dele omdannet til andre formål som kontorer og garager for kongehusets biler.